«КУЛЬТУРНИЙ НАЦІОНАЛІЗМ» ІВАНА ФРАНКА І ГАЛИЦЬКЕ МОСКВОФІЛЬСТВО

Автор(и)

  • Володимир МИКИТЮК

DOI:

https://doi.org/10.24919/2786-6963.1.2022.268798

Ключові слова:

Іван Франко, культурний націоналізм, москвофільство, Галичина, історіографія літератури, Юзеф Гендігер

Анотація

Наукове осмислення проблематики націоналізму все ще продуктивне, а історичний досвід системного протистояння москвофільській ідеології в Галичині І. Франка є сьогодні особливо актуальним. Націоналістичну парадигму українського вченого і його світогляд з 2-ї пол. 1880-х років визначали діалектичні принципи розвитку та взаємозв’язку соціального і національного із щораз вагомішим переважанням саме національного. На основі класичних і найновіших схем періодизації діяльності Франка у статті доведено, що визначальною якістю для нього був універсалізм етнокультурної та національної проблематики з приматом національної ідеї української державності замість соціалістичної доктрини. Стверджено, що Франко – це приклад українського національного інтелектуала з виразною європейською ідентичністю, а його  спадщина може активно впливати на формування світоглядної позиції сучасної України через приналежність до європейської історії, носія окцидентальної ментальності. Світоглядну позицію ученого проаналізовано як учасника та творця українського культурного націоналізму на противагу до націоналізму політичного, а системний аналіз і критику москвофільського руху спроектовано на реалії ХХІ ст. Важливим для сучасного європейського культурного і політичного ландшафту є судження І. Франка про різновиди російського пропагандистського наступу (москвофільство соціальне, мовнокультурне, політичне) та аргументовані приклади цілеспрямованої інформаційної війни. Зроблено висновки, що тільки тривалий і комплексний процес освіти та культурного і політичного виховання нації може дати відпірність, оскільки робить суспільство не тільки вільним, але й відповідальним, кшталтує культуру діалогу і творить національну перспективу. У статті також проаналізовано приклади «оплачуваного» державного шпіонського та «сікофанського» москвофільства на прикладах Франкових буквальних епітетів-характеристик та образів-метафор для маркування москвофільського руху, уточнено фактичну інформацію та прокоментовано алюзії у розвідках Івана Франка до кримінального процесу Юзефа Гендігера. Доведено, що І. Франко був переконаним «західним» ліберальним культурним націоналістом, українським інтелектуалом з окцидентальною ідентичністю, що відстоював цивілізовані європейські морально-етичні правила міжнаціонального буття, дотримання елементарних норм політичної боротьби, чого не передбачала ні тодішня, ні теперішня московська політика, яка змагає до гомогенізації російського абсолютизму.

Посилання

Bahan O. Mykola Yevshan pro negatyvni kulturni kompleksy ukrayinstva: krytyka narodnyctva i provincializmu v literaturi (Do temy «Ideino-nacionalne vihovannya na uroci ukrayinskoyi literaturi»). Hudozhnye slovo i nacionalne buttya: statti pro metodyku navchannya literaturi v shkoli. Drogobych, 2021. 334 s.

Valickii A. Chy mozhlyvyi liberalnyi nacionalizm? “Kritika”. Kiyv, 1999. no 1–2. Peredruk. (Walicki A. Czy mozliwy jest nacjonalizm liberalny? “Znak”. 1997. № 3).

Hatchinson D. Kulturnyi i politichnyi nacionalizm. Nacionalizm: Antologiya / Uporiad. O. Procenko, V. Lisovyi. Kyiv: Smoloskip, 2000. 872 s.

Holod R. Ivan Franko ta literaturni napriamy kincia XIX – pochatku XX stolittia. Ivano-Frankivsk: Lileya-NV, 2005. 427 s.

Denisyuk I. Novatorstvo Franka-prozayika. Zapyski NTSH. Lviv, 2005. T. CCL: Praci Filologichnoyi sekciyi. s. 52-66.

Zhulynskiy M. Ivan Franko – rechnyk kulturnogo nacionalizmu. “Universum”. 2013. No 3.

Zaklynskiy R. Persha povist’ I. Franka. Kharjiv: Ruh, 1932.

Ivanyshyn P. Modernizaciya bez rusifi kaciyi i vesternizaciyi: naciotvorcha strategiya Ivana Franka // Idem. Ivan Franko i nacionalne buttia: germenevtichni akcenty. Drohobych: Posvit, 2016. 172 s.

Korniychuk V. Lirychnyi universum Ivana Franka: horyzonti poetyky. Lviv, 2004. 485 s.

Krymskiy A. D[okto]r Ivan Franko. Ohlyad yogo dvadcyatip’yatilitnoyi pysmennyckoyi diyalnosty // Idem. Tvory: V 5 tomah. T. 2. s. 498-532.

Lehkiy M. Proza Ivana Franka: poetyka, estetyka, recepciya v krytyci. Lviv, 2020. 608 s.

Mykytiuk V. Ivan Franko pro «bozhevillya cezarya» i «korisnih idiotiv». “Zbruch”. 27. 08. 2019. https://zbruc.eu/node/91646.

Mykytiuk V. Ivan Franko ta Omelyan Ogonovskiy: movchannia i dialoh. Lviv, 2000. s. 97-187.

Nahlik Ye. Virazhi Frankovoho duhu: Svitohlyad. Ideolohiya. Literatura. Kyiv: Naukova dumka, 2019. s. 7-100.

Ohonovskiy Om. Istoriya literaturi ruskoyi. Lviv, 1891. Chastyna III. Viddil II. s. 915-1072.

Riabchuk M. Sorom’yazlyvyi kolonializm. https://zbruc.eu/node/102782.

Tyholoz B. Filosofska liryka Ivana Franka: dialektyka poetychnoyi refl eksiyi. Lviv, 2009. 319 s.

Franko I. Dvoyazychnist’ i dvolychnist’ // Idem, Dodatkovi tomi do Zibrannia tvoriv u p’yatdesyaty tomah. Kyiv, 2010. T. 54. S. 600-615.

Franko I. Zmina systemy // Idem, Zibrannia tvoriv: U 50-ty t. T. 46. Knyha 2. Istorychni praci. Kyiv, 1986. s. 302-316.

Franko I. Poduvy vesny v Rosiyi // Idem, Zibrannia tvoriv: U 50-ty t. T. 45. Kyiv, 1986. s. 360-361.

Franko I. Stara Rus’ // Idem, Zibrannia tvoriv: U 50-ty t. Pokazhchyk kupiur. Kyiv, 2009. s. 190-224.

Yakymovich B. Ivan Franko – vydavec’: Knyhoznavchi ta dzhereloznavchi aspekty. Lviv, 2006. 691 s.

Kocznur J. Z historii wymowy sądowej w b. zaborze austriackim. “Palestra”. 1963. 7/9 (69). s. 47-56.

Kruszelnyckyj A. Szkice z ukraińskiej literatury współczesnej: Iwan Franko. Wasyl Stefanyk. Iwan Semaniuk. Łeś Martowycz. Mychajlo Kociubyńskyj. Kołomyja, 1910.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-28

Номер

Розділ

Розділ ІІ. Постаті й культурні ситуації