ПРОЗА ІВАНА ФРАНКА: ДО ҐЕНЕЗИ ФЕНОМЕНА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2786-6963.1.2022.268802Ключові слова:
феномен Івана Франка, проза, психотип письменника, виховання, любов до природи, потяг до знань, духовий та інтелектуальний розвиток, процес читання, народна творчість, гімназійна лектура, перекладацька діяльність, творче переосмислення, ідеї Юліана ОхоровичаАнотація
У статті з’ясовано найголовніші психобіографічні чинники, котрі формували феномен Івана Франка та ідеологічні й художньо-естетичні обриси його прози середини 1870–1880-хроків. У виробленн іпсихотипу письменника вагому роль відіграли постаті батька, коваля Якова Франка, та бабусі по матері Людвіки Кульчицької; любов до природи й пієтет перед нею, невгамовний потяг до знань, до пізнання таємниць особистости, соціуму й світобудови, прагнення бути першим і найкращим, постійний духовий та інтелектуальний розвиток через перманентний процес читання, захоплення усною народною творчістю. На кшталтування його літературного смаку мали найбільший вплив гімназійні учителі Іван Верхратський та Юліан Турчинський, а безпосереднім поштовхом до писання став приклад гімназійних товаришів Ізидора Пасічинського й Дмитра Вінцковського. Художній смак формувала гімназійна лектура, а саме твори провідних українських та зарубіжних письменників. На створення оригінального художнього світу мала неабиякий вплив перекладацька діяльність Франка. Прагнучи познайомити українсько-руського читача зі здобутками інших літератур, він перекладацьким оком зумів охопити найширші художні простори – літературу й фольклор не лише багатьох народів Європи, а й Азії, Африки, Америки, Австралії. Звичайно, неменш вагомим прицьому був процес творчого переосмислення «запозичених» тем і мотивів, надання їм відповідного колориту, власне франківського «клімату», підпорядкування структурним та стильовим вимогам конкретного твору. Оригінальною творчістю Франко ввійшов у літературу в той час, коли сам стан тогочасного суспільного життя й розвитку літератури зобов’язував його вирішувати нові завдання, порушувати нові проблеми, виховувати нового читача. Для Франка-письменника, тодішнього студента університету, неабияке значення мали не лише лекції та семінари Юліана Охоровича, а й його наукові психологічні розвідки про душу людини й особливості її виявів, методологію досліджень душевного життя особистости. Майже немає сумнівів, що Франко добре знав основні ідеї свого вчителя якщо не безпосередньо з друкованих праць, то з лекційних викладів і
семінарських занять. Методологію вивчення внутрішнього боку життя людини молодий письменник нерідко застосовував на практиці, в художній творчості.
Посилання
Bahan O. Svitohladna evolutsija Ivana Franka iak kluch do rozuminnia ioho tvorchosty // Idem. Ivan Franko: interpretatsiji: zbirnyk statej. Drohobych, 2015. s. 164-173.
Bass I., Kaspruk A. Ivan Franko: zhyttievyi i tvorchyi shlakh. Kyiv: Naukova dumka, 1983. 456 s.
Bilets’kyi L. Khto takyi Ivan Franko dla ukraiins’koho narodu? “Literaturno-naukovyi visnyk”. 1926. T. 90. Ch. 7/8. s. 226-232.
Bojko Y. Do problemy Frankovoho romantyzmu (Pro vplyvy Shamisso i Hofmana na formuvannia tvorchoii metody Iv. Franka). Munchen, 1971. T. 1. s. 74-82.
Vertij O. Narodni dzherela tvorchosti Ivana Franka Ternopil: Pidruchnyky & posibnyky, 1998. 254 s.
Vozniak M. Veleten’ dumky i pratsi. Shlakh zhyttia i borot’by Ivana Franka. Kyiv, 1958. 402 s.
Holod R. Vplyv fi losofi yi idealizmu na formuvannia estetychnoyi svidomosti Ivana Franka. Frankoznavchi studiji: Zbirnyk naukovych prats’. Drohobych: Kolo, 2007. Vyp. 4. s. 73-83.
Horak R., Hnativ Y. Ivan Franko. Lviv, 2004. Ch. 1: Rid Yakova. 232 s.
Horak R., Hnativ Y. Ivan Franko. Lviv, 2004. Ch. 4: Universytet. 370 s.
Hrytsak J. Prorok u svojij Vitchyzni: Franko ta ioho spilnota (1856–1886). Kyiv: Krytyka, 2006. 632 s.
Hrushevs’kyi M. Apostolovi pratsi. Spohady pro Ivana Franka / Uporiad. M. Hnatiuk. Lviv: Kameniar, 2011. s. 272-294.
Huzar Z. Misto Ivana Franka – Drohovych. Drohobych, 2008. 192 s.
Doroshenko V. Shkilni zadachi Ivana Franka (Z nahody 20-littia smerty). “Visnyk”. 1936. T. 3. Ch. 7/8. s. 540-541.
Durkalevych V. U poshukach naratyvnoii identychnosti: indyvidualnyi mif u tvorakh Ivana Franka, Andzheia Khciuka i Bruno Shultsa. Drohobych: Kolo, 2015. 366 s.
Zhulyns’kyi M. Ivan Franko: dusha, dukh, dukhovnist’, abo Shcho vyznachaie suspilnyi postup. Ivan Franko: dukh, nauka, dumka, vola. Lviv, 2008. T. 1. s. 21-39.
Yefremov S. Spivets’ borot’by i kontrastiv: Sproba literaturnoji biohrafi i j kharakterystyky Ivana Franka. Kyiv: Vik, 1913. 208 s.
Zerov M. Franko-poet // Idem. Tvory: V 2 tomakh. Kyiv: Dnipro, 1990. T. 2: Istoryko-literaturni ta literaturoznavchi pratsi. s. 246-456.
Literaturna spadshchyna. Ivan Franko Kyiv, 1956. Vyp. 1. 512 s.
Lutsiv L. Ivan Franko – borets’ za natsionalnu i sotsiialnu spravedlyvist’. New York; Jersey City, 1967. 653 p.
Makovey O. Dnevnyk [Zapysy pro Ivana Franka]. Semper magister et semper tiro: Ivan Franko ta Osyp Makovei / Uporiad. N. Tykholoz. Lviv, 2007. 172 s.
Malaniuk E. Franko yak yavyshche intelektu // Idem. Knyha sposterezhen’. Proza. Toronto: Homin Ukrayiny, 1962. s. 117-123.
Mykytiuk V. Pedahohichni kontsepty Ivana Franka (teoriia ta metodyka navchannia literatury). Lviv, 2017. 408 s.
Nakhlik Ye. Virazhi Frankovoho dukhu: Svitohlad. Ideolohiia. Literatura. Kyiv: Naukova dumka, 2019. 640 s.
Nehrebets’kyi I. Do rodovodu Ivana Franka. Spohady pro Ivana Franka / Uporiad. M. Hnatiuk. Lviv: Kameniar, 2011. s. 795-797.
Pylypchuk S. Folklornyi “serpanok” Frankovoho opovidannia “U kuzni”. “Ukrayins’ke literaturoznavstvo. 2018. T. 83. s. 85-98.
Franko I. Dodatkovi tomy do Zibrannia tvoriv u 50 tomakh. Kyiv: Naukova dumka, 2008. T. 53. 832 s.
Franko I. Zibrannia tvoriv: U 50-ty t. Kyiv: Naukova dumka, 1976–1986.
Chopyk R. Ecce Homo: Dobra zvistka vid Ivana Franka. Lviv, 2002. 232 s.
Shchurat S. Rannia tvorchist’ Ivana Franka. Kyiv, 1956. 232 s.
Yushchyshyn I. Ivan Franko iak pedahoh. “Uchytel”. 1913. no 1. 20. IX. s. 7-13.
Yakovenko S. Romantyky, estety, nitssheantsi. Ukraiins’ka ta pols’ka literaturna krytyka rannioho modernizmu. Kyiv: Krytyka, 2006. 296 s.
Ochorowicz J. Jak należy badać duszę, czyli O metodzie badań psychologicznych: Rozprawa konkursowa. Warszawa: W drukarni Karola Kowalewskiego, 1869. 95 s.
Ochorowicz J. Miłość, zbrodnia, wiara i moralność. Kilka studiów z psychologii kryminalnej. Warszawa: Nakładem autora, 1870. 160 s.