МІЖ НАЦІОНАЛЬНИМ І ПРИВАТНИМ: СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНІ КОНТЕКСТИ ПОВІСТІ ФЕДОРА ЗАРЕВИЧА “ХЛОПСЬКА ДИТИНА”

Автор(и)

  • Ігор НАБИТОВИЧ

DOI:

https://doi.org/10.24919/2786-6963.1.2022.268803

Ключові слова:

Галичина, романтизм, Федір Заревич, українська галицька література, повість

Анотація

Стаття присвячена розгляду суспільно-політичних контекстів повісті українського галицького письменника Федора Заревича (1835–1879), одного з зачинателів українського галицького письменства і журналістики.
Повість Федора Заревича «Хлопська дитина», написана на межі 1850-1860-х років, стала особливим маніфестом художнього вираження найважливіших суспільно-політичний ідей у Галичині 1820–1840-х років. Твір присвячено подіям Весни народів – революції 1848 року. Тут предаставлено важливі ідейно-естетичні прямування доби, найболючіші суспільно-національні проблеми. Зокрема йдеться про ідеї відродження Речі Посполитої, та несміливого проростання в Галичині українського національного Відродження, поступового усвідомлення відрубности національних прямувань русинів / українців та поляків.
У «Хлопській дитині» окреслено кілька ліній конфліктів та сюжетних напружень. Перше з них – народження в галицькому суспільстві нової української інтеліґенції (до якої належав і сам Заревич), переміна у суспільних настроях і намагання місцевої панівної еліти пригасити цю національну емансипацію, долучити ці сили до відродження Речі Посполитої. Ще одна вісь протистояння – соціяльно-економічне протиставлення шляхетського двору / села, ліквідація панщини й пошук нових форм співіснування після її знесення.
У творі два головні герої: священик Евстахій та сирота Стефан. Кожен із них стає символом двох світоглядів і двох генерацій. Революція поєднує їхній світогляд і їх долі на тлі революційної доби. Протиставна пара може бути й ширшим символічним узагальненням в історіoсофській перспективі: священик – уособлення шляхетського світу, який аж до Весни народів в’яже свою долю лише з потугою Польської держави й відчуває себе приналежним до польського народу-шляхти; бідний сирота, який стане впливовим адвокатом – втіленням образу частини бездержавного народу, який знаходить шлях свого відродження.
Остаточно ці дві сили стануть однією, а сиволом їх поєднання, як національного об’єднання, буде шлюб Стефана й небоги отця Евстахія.

Посилання

Demian H. Luka Dakevych. “Hvyli Stryia”. Stryi, 1995. s. 253-261.

Zarevych F. Khlopska dytyna. Lviv, 1937. 128 s.

Revakovych Т. Do istoriyi ukrain’skoho pys’menstva. Spomynky pro Fedora Zarevycha. “Pravda”. 1889. T. ІІ. s. 281-287.

Sozanskyi І. Z literaturnoyi spadshchyny Vasyla Ilnytskoho. Zapysky naukovoho Tovarystva imeny Shevchenka. Lviv 1905. T. LXVI. Ch. 4. s. 1-59. (Okrema paginatsia).

Sokil V. Epistoliariy Tyta Revakovycha. Lviv, 2019.779 s.

Franko І. Deshcho pro shlahtu khodachkovu // Іdem, Zibrannia tvoriv: U 50-ty t. Т. 26. Kyiv: Naukova dumka, 1980. s. 180-186.

Shukhevych S. Spohady. London: Ukrayins’ka Vydavnycha Spilka 1991. 619 s.

Galicya i Kraków pod panowaniem austrуackiém. Paryż: W komisie Księgarni polskiej 1853. 401 s.

Kozik J. Między reakcją a rewolucją. Studia z dziejów ukraińskiego ruchu narodowego w Galicji w latach 1848–1849. Warszawa-Kraków 1975. 236 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-28

Номер

Розділ

Розділ ІІІ. Літературні тенденції доби